Pagina's

donderdag 18 juni 2009

Demonstratie Binnenhof verkiezingen Iran

Vandaag kwam ik per toeval (dankzij een kapotte fiets) over het Plein lopen voor de ingang van de tweede kamer en daar was net een demonstratie bezig tegen de verkiezingsuitslag in Iran. Met name Iraanse mensen waren daar uiteraard aanwezig maar ook een aantal tweede kamerleden zoals Mariko Peters van GroenLinks en Harry van Bommel van de SP. Door middel van toespraken, zang en leuzen werd steun betuigd aan de protesten die in Teheran en de rest van Iran aan de gang zijn. Hieronder een impressie van die demonstratie.

Één van de vele protestborden:


Een vastberaden Harry van Bommel:





Aandachtige luisteraars:







De plek waar het zich afspeelde:

Daar doen ze het voor: vrede in Iran:


Een verzameling posters en foto's als symbool voor deze actie:


Toen ik de onderste foto maakte kwam er een man met mij praten. Hij woonde al 20 jaar in Nederland maar de huidige situatie in Iran ging hem erg aan het hart. Hij legde uit wat er op één van de foto's te zien is: een vrouw is afgelopen maandag door de oproerpolitie neergeschoten. Ze was hoogzwanger en de kogel is recht door het lichaam van de baby gegaan. Op de foto wordt de overleden baby uit de buik van de inmiddels overleden moeder gehaald.

Een vergroting van die foto:

Een indrukwekkende ervaring.
UPDATE 22-06-09: Naar aanleiding van mijn foto hierboven is er verwarring ontstaan over de herkomst van de getoonde foto (zie de reacties). Blijkbaar is het een oudere foto die al in meerdere conflicten als 'promotiemateriaal' is gebruikt. Ondanks deze verwarring laat ik de foto en het verhaal van de man wel op het weblog staan aangezien ze voor mij een belangrijk onderdeel van de ervaring vormen. Of het waar is of niet laat ik in verder in het midden.

5 opmerkingen:

ladylove's English poems zei

Indrukwekkende rapportage.
Vreselijk hoe onderdrukt ze zijn nog steeds vandaag de dag, en hoeveel slachtoffers gaat het nog kosten?

Sonja zei

1. Die man is een leugenaar, want die foto is al oud en betreft een slachtoffer van het Israëlische leger.

2. Harry van Bommel is een leugenaar - 4 dagen eerder op de radio:

Stand.nl: "SP-kamerlid Harry van Bommel vindt dat het buitenland de uitslagen van de verkiezingen in Iran gewoon moet respecteren, omdat er geen bewijzen zijn voor fraude."
Van Bommel: "Ahmadinejad is in de ogen van heel veel mensen in Iran een man van het vólk"

Bron: Stand.nl - audio, stukje na het midden:
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio1/ncrv/standcafe/maandag-18.wma

Laat je niets wijsmaken maar onderzoek altijd eerst je bronnen!

stan zei

http://stanvanhoucke.blogspot.com/2009/06/sonja-zei-stan-zie-de-laatste-foto.html

Damien Fransçoise zei

Reactie op bericht Stan (en Sonja):

Beste Stan,

Ik zie je reactie op mijn weblog voorbij komen. Hierover een aantal opmerkingen:

- 'I am not amused' dat je zomaar mijn foto kopieert naar je eigen weblog. Zoals je weet geldt er automatisch auteursrecht hierop. Graag daarom verwijderen.

- In je bericht verwijt je mij dat ik TOEN (geen idee wanneer) de foto niet plaatste maar er nu wel direct bij was. Zoals je in mijn weblog kunt zien ben ik een natuurfotograaf die nu toevallig tegen een protestactie aanlief en dit op foto vastlegde. Met die foto's kies ik niet voor een kant, maar leg ik puur een gebeurtenis vast. Niet meer en niet minder.

Met vriendelijke groet,

Damien (tweemetervijf)

Anoniem zei

Damien,

Dank voor je rapportage.

Ik begrijp dat je "not amused" bent met het commentaar van Stan Houcke. Het commentaar is onduidelijk wat betreft jouw positie.

Maar al met al ben IK wel blij dat het verslag van jou EN de herkennig van de foto als afkomstig uit Gaza samen heel nuttige informatie opleveren.


Ik hoop dat het het ook zo kunt bekijken.

Je kiest dan nog steeds geen positie, maa rhebt wel bijgedrgen aan feitelijke informatie: nl. dat er des-informatie gegeven werd.

Hartelijke groet,
anonieme lezer
(ik heb google- noch blogger-account...)